Talk it easy
Rád bych se s Vámi podělil o pár poznámek z kurzu, který den a půl vedl nám dobře známý Georg Supp spolu s jeho kolegyní Stephanie Moers. Na začátku bylo Georgem řečeno, že kurz nemá nic společného s kurzy MDT, ale během kurzu se určité základní principy prolínají. Například zeptat se pacientů co očekávají od terapii, nevnucovat mu naše postoje a pravdy, nechat pacienta mluvit,…Ke kurzu účastníci dostali krátká přehledná skripta, které nám přeložil kolega Ondřej Houška, který to také celé organizoval a patří mu velké dík a to i dalším kolegům za skvělou organizaci. Kurz obnášel praktické komunikační dovednosti a hry, práce v kolektivu,.. pro další případné účastníky nebudu vše prozrazovat :) Využití otevřených a uzavřených otázek v komunikaci s pacientem, kdy a proč je vhodné zvolit druh otázky, nebo pouze zformulovat to co nám pacient řekne abychom si potvrdili, jestli to opravdu myslí tak, jak jsme to slyšeli při aktivním naslouchání. Co neznamená aktivně naslouchat?1. neprojevujeme vlastní postoje2. neznamená se vším souhlasitNaopak projevujeme k pacientovi pokoru, nezesměšňujeme ho, ani jeho proběhlou jinou léčbu, pokud ji pacient absolvoval a my víme že dle EBM je to zcela mimo (toto jako první změním ve své praxi, ale někdy to můj humor nedovolí :))a ten je mimochodem velmi důležitý k navázaní terapeutického vztahu s pacientem. U chronických pacientů, který již absolvovali několik vyšetření a vracejí se k nám na rehabilitace je někdy vhodné položit otázku Co vám dělá radost? Jeden blok se hovořilo a předpojatostí, BIAS (podjatost, zaujatost), předsudku vůči pacientovi, stigmatizace,..k tomu již proběhlo několik studií se kterými jsme byli obeznámeni. Hodně času se také věnovalo narušením terapeutického vztahu, což jak víme, je nesmírně důležité pro pacienta, tak samozřejmě pro nás , abychom se na své pacienty těšili, zají mali se o proběhlé změny v jejich stavech, změny v ADL,.. pacienti tím vidí náš spontánní zájem o ně. Ne naučený, ale přirozený(to pacienti poznají). Myslím že narušení toho vztahu může vést i k syndromu vyhoření u terapeutů 😏V praktických ukázkách jsme si vyzkoušeli krizové situace s nespokojeným pacientem a možná řešení tohoto problému.
Kurz se také zabýval komunikací mezi zdravotníky, také podloženo výzkumy, čeho se vyvarovat a čemu naopak dát důraz při předávání informací ohledně pacientů. Dále řešení nedorozumění(sporů) mezi pacientem a terapeutem, ne jen osobně ale i při chybách dané kliniky a jak reagovat na dané neshody/problémy. Mimochodem, byl to kurz o komunikaci s rodilími němci, kteří nám přednášeli v angličtine a to bylo simultánne překládáno do češtiny, ale myslím že se vše povedlo :)
Děkuji, ph